EMBASSY-UNITED STATES OF AMERICA

Blir ett ovanligt långt inlägg hära:


Är nu hemma efter fyra kungliga dagar i Stockholm! 
Var på YFU s förberedelseläger för utresande och sedan på amerikanska ambassaden för en "intervju" och visumansökan. Mer om lägret får ni dock vänta på utan här kommer lite kort "info" om ambassaden..
Tips och info om ambassaden:
Det är jäkligt smart att ta tidigast tiden som möjligt på morgonen och även då vara där tidigare än så.
Detta är pågrund av att även om du har bokat en tid för möte så måste man stå i en kö för att få komma in(som är jäkligt lång, en del kan behöva stå en halv timma/timmar.) Sedan när du kommit in genom kontrollen som i princip fungerar som en flygplats(ja det är galet överbeskyddat) måste du vänta på att få ta fingeravtryck och sedan frågar de typ bara var du ska och sedan är det klart. Detta kan dock ta några TIMMAR pga väntetiden.
Glöm aldrig heller att kolla så att banken har stämplat kvittot som ska lämnas in. Detta hade min gjort vilket resulterade i att jag var tvungen att promenera in till stan och vänta utanför i nordea i en och en halv timma. Var dock en trevlig göteborgare som fått ungefär samma problem så fick i alla fall träffa en ny människa som jag fick åka spårvagn tillbak med sen, kul med trevligt och socialt folk tycker jag! 

Efter mötet var det bara att ta en taxi direkt från stan till Arlanda då jag var så jäkla nära att missa mitt flyg då ambassaden tog sådan tid och guess what?! Chauffören var också från Skellefteå, vad är oddsen liksom?!
Glöm inte heller att det är ditt namn som står först som blir ditt "USA namn" alltså namnet på ditt visum. 
Jag heter alltså EVA Wiklund istället för Hanna då ordningen på mina namn är Eva Hanna Elisabeth.
Själv hade jag glömt detta så fattade först inte att det var mig de ropade på..haha...
Nu är jag i alla fall hemma, har fått kontaktuppgifter till min blivande värdfamilj, har fått klart att mitt visum är godkännt och allt känns som bara jäkligt gött helt enkelt.
Ha det fint nu, hej så länge!

Kommentarer
Mimmi

Åh, är så avundsjuk på dig som ska åka nu! Jag ska också åka till USA, men det blir inte förrän nästa år!:) förresten så har jag smyg-stalkat din blogg ett tag nu, haha

2012-06-18
URL: http://mimmihu.blogg.se/
Emmelie Krypsjö

Det börjar närma sig nu!! ;)


Lämna gärna en liten kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback