FRÅGOR OCH SVAR

elvira manningOm:
Hej Hanna.

Jag måste bara säga att jag läser din blogg varje dag. Tycker den är väldigt bra, och hoppas du fortsätter blogga genom hela året.

Jag är så fascinerad av allt detta med nya kulturer och hur det är i andra länder. Men har lite frågor, så om du har tid så hade jag blivit glad om du vill svara.

- Skulle du inte kunna skriva lite om skillnader mellan Sverige och Usa?
- Är Minnesota ett bra ställe att hamna i?
- Är värderingarna mer lika våra Svenska? Eller typiskt Amerikanska?
- Hur går det med engelskan? Jag är medelmåttig, men ändå inte "top".
-Hur ser en typisk vardag ut?
- Är folk vänligare i Usa?
 Ååh tack så mycket, vad glad jag blir!:)
Absoult kan jag svara, älskar frågor!! haah..
-Största skillnaden är framför allt att folk är mer framåt och ärligare (på ett positivt sätt) folks personlighet är ganska ofta liksom "större här". När det kommer till andra skillnader så kan du kolla i kategorin "Random Fakta om USA" där jag har listat upp några.
 
-Älskar Minnesota!! Dem har vintern (älskar vinter) men jätte varma (och längre) sommrar. Staten är även känd för sina sjöar så om du hamnar här var beredd för vattenliv då de flesta äger en båt med ring/vattenskidor.
Det påminner dock ganska mycket om Sverige också då det är en skandinavisk stat. Jag har till och med mtt en kassörska som pluggat Svenska! Förstog dock knappt vad hon sa då hon hade så sjukt mycket amerikansk accent.
 
-Som sagt, eftersom att det är en skandinavisk stat så antar jag att mångas värderingar är mer lika dem svenska än om du hamnar i till exempel "bibel bältet". Men vissa skiljer sig såklart.
 
-Engelskan har inte varit något problem alls. Muntligt så var jag dock väldigt duktig redan innan jag for. Men språket är inget du kommer behöva oroa dig för. Har träffat utbytesstudent som knappt kunde prata alls när de kom och efter en månad så har dem utvecklats nå otroligt!
Så om du har skolengelskan vi fått i Sveriga har du inget att oroa dig för.
 
-En typisk vardag för mig är att man stiger upp tidigare då skolan börjar 08:00 och det är mer trafik till skolan(då den är så stor och alla kör bil..)
Efter skolan så hänger jag oftast med en kompis eller försöker  ta mig ut på en jogging runda. Sen har man oftast nån liten läxa som måste göras också.
Helgerna är oftast dock packade för min del. Har kunnat ta riktiga sovmorgonar kanske två-tre gånger sen jag kom hit för två månader sedan för det har alltid funnits nått att göra.
Men i generellt så hänger jag helt enkelt med kompisar eller så vill min värdfamilj ta mig till en ny plats och visa mig något nytt och Amerikanskt:)
 
-Ja det skulla jag helt klart vilja säga. Eller inte nödvändigtvis vänligare men mer frammåt och eftersom att inte "jantelagen" excisterar så tror jag att vi automatisk uppfattar dem som vänligare då de inte är rädd för att ge beröm osv.
 
Så om du funderar på att åka som utbytesstudent- gör det!! Om du inte skulle gilla det så finns alltid Sverige kvar där hemma och du kan ta dig hem på mindre än ett dygn.  Men i 99% av fallen så skulle jag nog säga att ingen ångrar sig. Det är ganska fantastisk vad man får uppleva här och det går inte riktigt beskriva.
 
Hoppas du gillade svaren och har du fler frågor, fråga på!!:)
 
 
 

Kommentarer
Johanna mäntylä

Åh vad härligt du verkar ha det!! Så kul att läsa om allt. Hoppas allt är bra puss och kram. Miss u!!

2012-10-06
URL: http://johannams.blogg.se/
Sandra - Breakaway

Amerikanerna i Minnesota har en svensk accent också, det är rätt kul :)

2012-10-07
URL: http://www.breakaway.se/
Sandra - Breakaway

Oh ja, det har dem, i alla fall en skandinavisk, men det tar ett tag att upptäcka det. Så klart inte alla dock. Vissa säger till och med "ja" (vilket de använder överdrivet mycket i filmen Fargo).

2012-10-07
URL: http://www.breakaway.se/

Lämna gärna en liten kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback