SVAR

Fick lite frågor från en trevlig person som jag tänkte svara på här direkt i ett inlägg!:

jennie
om Pre-DEPARTURE ORIENTATION # 2:
Hej Hanna!
Hoppas det är okej om jag frågar några frågor?
I alla fall, 
1. Är alla som ska iväg med Yfu på ett och samma läger?
2. är det många som åker till andra delar av världen än till usa? vart och hur stur andel ungefär?
3. När man åker med Yfu så bokar man ju själv flygbiljetter, bokar men tur och retur resa då? eller kan man boka en biljett i taget?
4. Hur mycket blir ungefär kostnaderna som inte ingår i priset? alltså vacccinationer, visum etc? Skulle du kunna göra upp en lisa och sen skriva vad det kostar? fickpengar och sånt i värdlandet spelar ingen roll, utan jag menar det man betalar innan man åker till värdlandet om du förstår vad jag menar? utöver programavgiften alltså :)
Sen vill jag bara önska lycka till och jag kommer som det ser ut nu att följa dig genom hela året på bloggen, kram på dig!
Svar: Det går absolut jättebra!! Ååh tacktack så mycket, hoppas att du blir nöjd med svaren till frågorna här!:)

1: Ja alla som far med YFU från Sverige är på samma läger. Vii var alltså cirka åttio ungdommar på Pre-Departure Orientation lägret i Stockholm. Var galet roligt och hur många härliga människor som helst får man träffa där!
2:De flesta åker till USA, vi var cirka sextio stycken som skulle dit men andra far absolut till andra länder också.
Med YFU i år så skulle folk bland annat till:Frankrike, Argentina,Equador, Tyskland, Schweiz, Österrike, sydafrika och mexico osv.!:)
3:Tror att man kan boka någon slags ettårs biljett-det är alltså tur och retur och du kan då välja datum för hemresan i efterhand eller något liknande(kan vara ute och cykla helt nu..) men jag kommer förmodligen boka enkelresa. Kan skriva mer om detta så fort jag har bestämt mig för vilka flyg jag ska ta:)

4: Kostnader utanför programavgiften ser ungefär ut såhär:
  • För Visum betalar du 1120kr + en Sevis avgift på 180 dollar
  • För att få gå på High School måste du också vara vaccinerad mot Hepatit B så jag valde att ta twinrix sprutorna som man tar tre gånger och dessa slutar på cirka 1200 kr totalt.
  • Under utbyttesåret så säger dem att det är väldigt individuellt hur mycket pengar du spenderar men det brukar vara mellan 1500-3000 i månaden för de flesta.
  • Sedan är det som sagt flyg till och från USA och även färden till och från lägret i Sthlm får du betala, detta beror ju dock såklart var du bor.(för mig blev det flyg då jag bor 80 mil från Stockholm.)

  • Om du vill fara på läger i ditt värdland så ordnas även sånna under året. Tror att det bla var till Hawaii, New York och Californien man kunde åka till om man är i USA och dessa sa en ledare på lägret låg på max 8000 kr.
Tror det var allting förutom programavgiften!

Btw, om någon mer sitter på fler frågor så ställ dem bara, tycker det är så otroligt kul:)


Kommentarer
Jennie

Har helt och hållet glömt bort att säga tack så jättemycket för svaren! :)

Och sen har jag även en till fråga,

Du vet inte om dom/den som åker till Ecuador har någon blogg?

Och det är ingen som åker till 'Uruguay med YFU i år? och du vet inte om den har någon blogg heller isf?



Opps det blev visst mer än en fråga, haha!

Ha det så bra!

2012-07-29

Lämna gärna en liten kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback